Sesongen 2025-26 ble avsluttet på søndag 31. mai med felles konsert med Grefsen og Kjelsås Kammerorkester i vakre omgivelser på Oslo Bymuseum i Frognerparken.
Helgen 17. og 18. januar 2026 hadde vi helgeseminar med ekstern instruktør, barokkmusikeren Ingrid Økland. Seminaret finner sted i Kultursalen på Grefsen skole.
Repertoaret vi øvde inn på seminaret ble fremført på en konsert med Ingrid på Kjelsås skole den 24. mars.
Kulturskolens store årlige konsert i Oslo konserthus fant sted fredag 13. mars 2026. Våre musikere spilte i Showorkesteret eller Ungdomsorkesteret. Ungdomsorkesteret ledes av vår egen dirigent, Bård Bosrup.
15. desember avrundet vi høstsemesterert med konsert på Voldsløkka scene, et felles arrangement med Grefsen og Kjelsås Kammerorkester. EUS spilte både julemusikk og verker av Mozart og Händel.
I oktober deltok EUS på den flotte jubileumskonserten til Kjelsås skoles strykeorkester som ble avholdt i Gamle Logen. Der spilte våre musikere blant annet musikk av Bela Bartok.
I januar 2025 hadde vi helgeseminar på Kjelsås skole sammen med musikere fra Oslo Sinfonietta og komponisten og fiolinisten Harpreet Bansal. Les mer om vårt samarbeid med Oslo Sinfonietta her: https://www.oslosinfonietta.no/about-agency
I november 2024 innledet vi et samarbeid med Kulturskolens ungdomssymfoniorkester, og arrangerte felles øvinger og helgeseminar på Voldsløkka kulturstasjon. Formålet med seminaret var å innstudere Schuberts 8. symfoni (1. sats) og Beethovens 1. symfoni (1. og 2. sats), som ble framført på en konsert på Voldsløkka Scene 1. desember. Gjennom samarbeidet med ungdomssymfonikerne får våre musikere oppleve å spille orkestermusikk med full besetning og hente inspirasjon fra viderekomne og jevnt over litt eldre musikere.
Annethvert år, i høstferien, reiser EUS på utenlandstur, et viktig tiltak for å skape samhold og musikalsk inspirasjon i orkesteret. Høsten 2026 planlegger vi en tur til Stockholm, hvor vi skal samarbeide og spille konsert med Kulturskolan Stockholms ungdomssinfonietta.
I oktober 2024 reiste orkesteret til Toscana i Italia. Der spilte vi to konserter, i en kirke og på den lokale musikkskolen i byen Castel del Piano. Utenom konsertene fikk våre musikere og deres ledsagere oppleve blant annet Musikkakademiet i Siena, bading i varme kilder, italiensk historie og matkultur. Hele 26 ungdomsmusikere, dirigent, fiolininstruktør og 20 ledsagere (familie) deltok på turen. Du kan lese mer om turen vår i denne artikkelen i Nordre Aker Budstikke.